Χρειάζεται να έχουμε κατά νου πως εάν υπάρχει μια κατάσταση κρίσης και αποφεύγουμε να μιλήσουμε εμείς στα παιδιά γι αυτήν, αυτό θα τα κάνει να ανησυχήσουν περισσότερο.

Θα ήταν καλό να προσέξουμε όμως  το πώς θα επικοινωνήσουμε στα παιδιά αυτήν την κατάσταση, καθώς σε ένα περιβάλλον όπου τα παιδιά ήδη εκτίθενται αναπόφευκτα σε αντικρουόμενες πληροφορίες  (από το διαδίκτυο, την τηλεόραση, τους φίλους τους) έχει μεγάλη σημασία «ο συναισθηματικός τόνος της συζήτησης». Στόχος της κουβέντας πρέπει να είναι τα παιδιά να αισθανθούν ήρεμα, ενημερωμένα και να λάβουν αξιόπιστες πληροφορίες, διατυπωμένες με τρόπο κατανοητό, ανάλογα  προς την ηλικία τους. 

Υπάρχουν όρια σε αυτήν την επικοινωνία. Καλό θα ήταν να αποφύγουμε να δώσουμε πάρα πολλές λεπτομέρειες γιατί αυτό μπορεί να τα ανησυχήσει πιο πολύ. Θα ήταν περισσότερο βοηθητικό να απαντήσουμε σε δικές τους ερωτήσεις, καθώς έτσι θα εστιάσουμε στα θέματα που απασχολούν εκείνα περισσότερο. Ειλικρίνεια και σωστή πληροφόρηση είναι οι δύο αρχές που πρέπει να ακολουθήσουν οι γονείς. Κι αν δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε όλα δεν υπάρχει λόγος να αισθανθούν άσχημα. Σε δεύτερο χρόνο, μπορούν να δώσουν πληρέστερες απαντήσεις στα δύσκολα ερωτήματα. Μια άλλη κρίσιμη παράμετρος είναι να αποφύγουμε την ενθάρρυνση των τρομακτικών φαντασιώσεων που συνήθως φτιάχνουν σε καταστάσεις φόβου τα παιδιά.

Η συζήτηση είναι απαραίτητη, οι εντολές, όμως, περιττές. Η λογική «Πλύνε τα χέρια σου. -Γιατί; -Γιατί έτσι» δεν λειτουργεί. Ας  αποφύγουμε την εύκολη παγίδα των υποδείξεων. Εάν τα παιδιά αισθανθούν άνετα με τις απορίες τους, πολύ πιο εύκολα θα ακολουθήσουν τις κατάλληλες οδηγίες για την προστασία τους, Είναι σημαντικό να καταλάβουν πως η φροντίδα του εαυτού είναι δική μας ευθύνη. Τους εξηγούμε πως το πολύ καλό πλύσιμο  των χεριών αποτελεί τον καλύτερο τρόπο προφύλαξης από τον ιό. Για να κρατήσουμε λοιπόν τους εαυτούς μας υγιείς, χρειάζεται να πλένουμε  τα χέρια μας με σαπούνι και νερό για 20 δευτερόλεπτα όταν επιστρέφουμε από εξωτερικούς χώρους, μετά το παιχνίδι, προτού φάμε, μετά από βήχα, φτέρνισμα, φύσημα/άγγιγμα της μύτης ή χρήση του μπάνιου.

Σε δύσκολες περιόδους, η βεβαιότητα της καθημερινής ρουτίνας και είναι καθησυχαστική για μικρούς, αλλά και μεγάλους. Στο βαθμό που είναι εφικτό, είναι αποτελεσματικό το να τηρήσουμε ένα καθημερινό πρόγραμμα (ώρα φαγητού, παιχνιδιού, ύπνου). Θα είναι πολύ βοηθητικό να δούμε αυτό το διάστημα σαν μια ευκαιρία να κάνουμε πράγματα που αγαπάμε μαζί.

Υπάρχει ο κίνδυνος πολλά παιδιά να βουλιάξουν μέσα στις οθόνες των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, οπότε οι γονείς θα πρέπει να αναζητήσουν δραστηριότητες για την πνευματική τους άσκηση, αλλά και δραστηριότητες που θα τους συνδέσουν συναισθηματικά, σε αυτή την δύσκολη περίοδο.


Προτάσεις  για την καλύτερη παραμονή  στο σπίτι με τα παιδιά  μας:                                       

  • Ανάγνωση βιβλίων. 
  • Μια πρόκληση θα κρατήσει τα παιδιά σε εγρήγορση. Για παράδειγμα η ανάγνωση μιας σειράς βιβλίων
  • Ξεκαθάρισμα στο δωμάτιο. Το ξεκαθάρισμα στο δωμάτιο από βιβλία και παιχνίδια (τα οποία μπορείτε να δωρίσετε σε παιδία που μπορεί να τους λείπουν), ο στολισμός της άνοιξης και του Πάσχα για το δωμάτιο ή ολόκληρο το σπίτι, μπορούν να προσφέρουν διεξόδους. 
  • Επιτραπέζια παιχνίδια: Τζέγκα, Φιδάκι, Ζωγραφομαχίες, Ταμπού, Τρίβιαλ για παιδιά.
  • Η αγαπημένη σε όλους μουσική. Να ακούσουμε  μουσική και να την ζωγραφίσουμε, να μιλήσουμε για τα συναισθήματα που μας προκαλεί, να αναγνωρίσουμε τα όργανα που ακούσαμε. Ακόμα και  κατασκευή μουσικών παιχνιδιών από καθημερινά αντικείμενα είναι μια αναζωογονητική δραστηριότητα. 

Το σημαντικότερο είναι οι γονείς να φροντίσουν τη δική τους σωματική και ψυχική υγεία. Να ακολουθήσουν τις  οδηγίες του ΠΟΥ και του Υπουργείου, να αναγνωρίσουν και αποδεχτούν την κατάσταση και ό,τι επιφέρει, να ενισχύσουν την καθημερινότητα τους με θετικές σκέψεις, να συζητάνε και  να εκφράζουν τους προβληματισμούς τους ο ένας γονιός στον άλλο και να δείξουν για άλλη μια φορά ένα δυνατό θετικό παράδειγμα για τα παιδιά τους. 

Μοιραστείτε αυτή τη συνταγή

Ετικέτες:παιδί κορονοϊός

Βεατρίκη Γλυνού

Ψυχολόγος - Μsc Ειδικής Αγωγής

Σχετικά Άρθρα